You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Länsimetro, Helsinki - Espoo

Projektitiedot

Yhteystiedot: Helsinki - Espoo, Suomi

Länsimetron ensimmäinen vaihe koostuu kahdeksasta asemasta, kahdesta rinnakkaisesta tunnelista, 15 pystykuilusta sekä huoltotunneleista ja -tiloista. PERI oli mukana lähes kaikkien asemien rakennustöissä:

  • Lauttasaaren asema, Helsinki
  • Koivusaaren asema, Helsinki
  • Aalto-yliopiston asema, Espoo
  • Tapiolan asema, Espoo
  • Urheilupuiston asema, Espoo
  • Niittykummun asema, Espoo
  • Ratatunneli Matinkylä - Urheilupuisto, Espoo
  • Matinkylän asema, Espoo


 

 

Vaatimukset

  • Asemien toteutus tarkoilla, arkkitehtonisesti vaativilla suunnitelmilla
  • Minimaaliset varastointitilat - hyvin suunniteltu ja sujuva logistiikka
  • Korkeita tuentoja erityisesti Aalto-yliopiston asemalle

Asiakas

Lauttasaaren asema
Pääurakoitsija
Skanska Infra Oy

Koivusaaren asema
Pääurakoitsija
SRV Rakennus Oy

Betonirakenteet
TRB Rakennustoimisto Oy

Aalto-yliopiston asema
Pääurakoitsija
YIT Rakennus Oy 

Tapiolan asema
Pääurakoitsija
Lemminkäinen Infra Oy

Betonirakenteet
Rakennustoimisto Kontek Oy

Urheilupuiston asema
Pääurakoitsija
NCC Rakennus Oy

Betonirakenteet
AKR Betoni Oy

Niittykummun asema
Pääurakoitsija
Lemminkäinen Infra Oy

Ratatunneli Matinkylä - Urheilupuisto
Pääurakoitsija
YIT Rakennus Oy

Matinkylän asema
Pääurakoitsija
Lemminkäinen Infra Oy

Urheilupuiston metroasema, Espoo
Mika Virtanen, NCC Rakennus Oy
Vastaava mestari

”Yhteistyö PERI:n kanssa on sujunut hienosti. Homma toimii niin suunnittelussa kuin kaluston toimituksissakin.”

Ratatunneli Urheilupuisto - Matinkylä, Länsimetro, Espoo
Mikko Iso-Markku, Lemminkäinen Infra Oy
Vastaava työnjohtaja

”Ahtaissa tunnelitiloissa järjestelmämuotin käyttö ja kierrätys auttaa pitämään työmaan järjestyksessä ja siistinä. Erityisesti DOMINO-järjestelmämuotti on omiaan keveytensä sekä nopean ja helpon muotituksen vuoksi kohteissa, joissa ei ole mahdollisuutta käyttää nostureita muottityön apuna.” 

PERI-ratkaisu

  • FB 180 -niveltyötasot muottien telineiksi 
  • Kevyt DOMINO-järjestelmämuotti ahtaisiin kohtiin tunneleissa, joissa nosturin käyttö ei ollut mahdollista
  • MULTIPROP-tukitornit MRK-kehyksien kanssa eri korkuisina
  • Urheilupuiston asemalla 12 m korkea, TRIO:n osilla täydennetty, SRS-pilarimuotti 
    • Soikean muotoisen pilarin pyöreä SRS-pilarimuotti on halkaisijaltaan 1,10 m
    • Pilarimuottien välissä oli 0,6 m leveä TRIO-muotti, mikä teki pilarista soikean